Julius Tallbergin uudistustarmo näkyi heti kartanon maiden hankkimisen jälkeen. Toiminnan kehittäminen vaati kuitenkin yhä melko hankalien kulkuyhteyksien parantamista. Laivat toivat ihmisiä saarelle, mutta matka yhä valtaosin metsäisessä maastossa oli hankalaa. Tilanne kohentui, kun hevosraitiolinja vihittiin käyttöön vuonna 1913. Kevyt avoseinäinen vaunu kulki yhden hevosen vetämänä kiskoilla, jotka kulkivat höyrypursilaiturilta ja aina Katajaharjunniemen kääntöpaikalle asti. Jos vuotta myöhemmin avatusta lauttaliikenteestä tuli menestystarina, raitiovaunuliikenteen osa oli toinen: se jouduttiin lopettamaan kannattamattomana jo neljä vuotta toiminnan käynnistämisen jälkeen. Kiskot revittiin ylös ja myytiin.
Kuva: Kuvaaja tuntematon, HKM.
Ihmiset ja yhteisö